Registreret varemærke – hvorfor, og hvilke overvejelser?

Vi har valgt at få registreret KATAPULT reklame som et varemærke, da vi er super tilfredse med navnet og dets signalværdi …

Ved at få registreret sit varemærke ser vi nogle klare fordele:

  • Muligheden for at bevise, at det er dit mærke, og at du har eneretten over det.
  • At have eneret betyder også, at du forhindrer andre i at bruge et identisk eller lignende varemærke.
  • Det beskytter værdien af dit brand, og forstærker jeres genkendelighed og position på markedet.
  • Det forhindrer forfalskning og svig.
  • Ved evt. salg af din din idé, eller produkt, vil du stå langt bedre.

 

Fra Patent- og Varemærkestyrelsen:
Varemærket er kernen i den måde, forbrugeren kender og genkender din virksomhed. Værdien af mærket afhænger derfor også af, at du beskytter mærket, så andre – især dine konkurrenter – ikke bruger et identisk eller lignende varemærke for de samme produkter og serviceydelser, og dermed gør forbrugerne forvirrede.


 

Når der skal registreres et varemærke, så er der tre varianter:

Nationalt varemærke, som vi har gjort:
Gælder i Danmark, og registreres hos Patent- og Varemærkestyrelsen, og koster et gebyr på omkring kr. 2.500,00 dkr.

EU varemærke:
Gælder i EU, og registreres gennem varemærkeorganisationen OHIM, og koster et gebyr på omkring kr. 7.000,00 dkr.

Internationalt varemærke:
Gælder i de lande, registreringen skal omfatte, og registreres gennem varemærkeorganisationen WIPO, og koster et gebyr på omkring kr. 5.500,00 dkr. + et ekstra gebyr for hvert land.

Læs mere om at registrere sit varemærke her …

Detaljer

Kategori

Grafisk Design

Tags

Author

Skriv en besked